Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Az első ütemben a repülőgépben rögzített kioldókötél hatására (bekötött ugrás) vagy a kézi kioldó meghúzásával (kézi ugrás) a tokot záró tüskék kihúzódnak a fém zárókúpokból. Majd a tokot feszítő erős gumifülecsek hatására a kupolahuzatba helyezett kupola és a vele összekapcsolt nyílást segítő nyitóernyő felszabadul.
A második nyílási ütemet a már felszabadult nyitóejtőernyőre ható légellenállás indítja el. A 3—4 m2 nagyságú nyitóejtőernyőre ható légellenállási erő az ejtőernyős mozgási irányával ellentétesen hat, így a kupolahuzatot a kupoláról lehúzza. A felszabadított kupola telítődik levegővel, s az ejtőernyős megkezdi ereszkedését a föld felé.
A 80—85 m2-es, levegővel feltöltött kupola biztosítja, hogy a nagy— 130—140 kg — súlyú, katonai eszközökkel felszerelt ejtőernyős is biztonságosan, 3—5 m/s sebességgel süllyedjen. Ezt a sebességet leginkább úgy érzékelhetjük, ha földet érés- kor 2—3 m magasból végrehajtott leugrással tekintjük egyenértékűnek.
A kinyílt ejtőernyővel süllyedő ejtőernyős tájékozódik a saját és a társai helyzetéről, arról, hogy a földet érésre kijelölt területet milyen irányítási manőverekkel érheti el. E manőverek végrehajtását a korszerű ejtőernyők további jellemzője teszi lehetővé, ugyanis az ejtőernyők irányíthatóak.

Az ejtőernyők irányíthatósága

Az ejtőernyő irányíthatóságát a kupola egyes cikkelyeinek kiiktatásával (réselt ejtőernyők) és kormányzsinórok felillesztésével érték el. A rések nyitásával, illetve zárásával az ejtőernyős a levegő mozgási irányát és mennyiségét szabályozza, s ezzel eléri, hogy a torlólevegő ereje ejtőernyőjét a kívánt irányba mozdítsa el. Egyes ejtőernyőtípusoknál hasonló módon lehet bizonyos mértékben a süllyedési sebességét is befolyásolni. Mindezek lehetővé teszik, hogy a korszerű ejtőernyők

eg-es-fold-kozott-vagott_0028