Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Hogyan megy végbe a katapultálás?

Veszélyhelyzetben a pilóta felkészül a repülőgép elhagyására. Ez egy sor, a gépen elvégzendő műveletből, valamint a katapultáláshoz szükséges testhelyzet felvételéből áll. A felkészülés befejezése után működésbe hozza a gyújtótölténnyel működő kilövő mechanizmust. A mechanizmus két vagy három teleszkopikusan egymáshoz illesztett csőből áll. A külső cső (henger) az alsó gyűrűjével a repülőgép törzséhez van erősítve. A külső csőben mozog a belső cső (dugattyú), amely a cső belsejében elhelyezett gyújtótöltény égése során keletkezett lőporgázok hatására az ülést a repülőgép-vezetővel együtt a vezetősínen keresztül kilövi a gépből.
A katapultálás folyamata a normál lövésfolyamathoz hasonlítható, ahol a lövedék a pilóta ülése. A géptől eltávolodott pilóta mechanikusan vagy egy időautomata segítségével oldja az ülés rögzítőrendszerét, s a pilótára, valamint az ülésre ható aerodinamikai, tehetetlenségi erő hatására a pilóta elválik az üléstől. Az elválás után 2—3 másodperccel az ejtőernyő mechanikusan nyílik, vagy az ejtőernyő nyitóautomata segítségével nyitható, s a pilóta sértetlenül földet ér.
A katapultálás folyamatának ilyen leegyszerűsített vázolásával nem az a szándékunk, hogy az olvasót olyan helytelen következtetésre késztessük, amely szerint „a nagy sebességgel száguldó repülőgépet katapultálással elhagyni veszélytelen, egyszerű vállalkozás”. Ez valójában nem így van.
Bár a folyamat az elmondottak szerint megy végbe, de közben a pilótának számtalan nehézséget kell leküzdenie. Ennek szemléltetésére elég ha megemlítjük, hogy a pilóta ezt a feladatot a gép meghibásodása esetén, súlyos pszichikai megterhelés közepette hajtja végre, s ugyanakkor a biztonság pontos tevékenységet, koncentrált figyelmet követel. Továbbá a pilótát jelentős fizikai hatások is érik, olyanok, mint a kilövéskor fellépő túlterhelés, a levegőáramlás lökése, a levegő ellenállása nyomán, valamint a negatív felhajtóerővel fellépő túlterhelés, végül a szöggyorsulások.

eg-es-fold-kozott-vagott_0037