Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

többszörösével száguldanak, azzal jár együtt, hogy jelentős mértékben fokozódott a leszállási sebességük is. Ha a nagy sebességgel földet ért repülőgépet csak saját fékberendezéseivel akarnák megállítani, akkor jelentősen megnőne a fékút hossza. Erre pedig 2000—3000 méteres kifutók esetén nincs lehetőség, sőt emellett a futófelület és a fékberendezés is jelentősen rongálódik. Mindez komoly anyagi károkhoz vezetne, ha nem állnának rendelkezésre itt is az ejtőernyők. Ezt a sokoldalúan és jól bevált szerkezetet — a célnak megfelelő változtatással — a földet ért repülőgépek fékezésére is felhasználják (29. sz. kép).
A repülőgépeken ilyen célra alkalmazott ejtőernyőket fékernyőknek nevezik. A személyi ejtőernyőknél jóval kisebb méretű (16—36 m2) kupolát a szakítószilárdság növelése érdekében selyemszalagokból állítják Össze. A hajtogatott ejtőernyőt a repülőgép vezérsíkjában levő ejtőernyő-gondolába helyezik. Leszállás után, amikor a repülőgép sebessége 250—300 km/h érték alá csökken, a repülőgép-vezető az erre a célra létrehozott szerkezet segítségével kiengedi a fékernyőt. A szerkezet működtetésével az ejtőernyő-gondolában 100—150 atmoszféra nyomás keletkezik, ez az ejtőernyőt kiveti, az áramló levegő hatására a nyitóernyő, majd a főernyő feltöltődik, s kifejti fékező hatását. A jelentős súlyú repülőgép-típusoknál egy kupola nem elég, itt kupolarendszerek segítik a repülőgép sebességének fékezését.

eg-es-fold-kozott-vagott_0049