Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Hasonló megoldások a vitorlázó repülőgépeknél is találhatók. Sőt a fékernyőknek a levegőben való alkalmazására is láthatunk példákat (30. sz. kép).

Repülőgépmentés ejtőernyővel

A feltalálókat már a repülőgépek megjelenése és elterjedése óta foglalkoztatja a gondolat, hogy megtalálják a meghibásodott repülőgép megmentésének lehetőségét. Erre a célra is az ejtőernyőt kívánták felhasználni, amelyet a repülőgép külső részén helyeznének el. Az ismeretek és a technika akkori színvonala azonban nem hozhatott megoldást.
Napjainkban ez a gondolat ismét foglalkoztatja a kutatókat és a tervezőket, s egyes országok a gyakorlati kísérletekig is eljutottak (31. sz. kép).
Jóllehet ez a megoldás a pilóta vezette repülőgépekkel még nem vált be, de a pilóta nélküli eszközöknél már alkalmazzák. Példaként említhető, hogy az Egyesült Államok haderejében a pilóta nélküli felderítő repülőgépeket, miután feladatukat végrehajtották, egy előre meghatározott terület fölé irányítják, és az üzemeltetést rádióparancs segítségével beszüntetik Ezzel egyidejűleg egy 13,4 méter átmérőjű ejtőernyő kinyílik, amelynek segítségével a repülőgép az előre meghatározott körzetben ±200 méter pontossággal leereszkedik. Az ejtőernyő automatikus nyitása akkor is végbemegy, ha a fedélzeti vevővel az összeköttetés megszakad.
A pilóta nélküli repülőgépek példái arra utalnak, hogy a kutatók és a tervezők jó úton járnak, és belátható időn belül az ejtőernyők segítségével megoldják a meghibásodott repülőgépek megmentésének problémáját.

eg-es-fold-kozott-vagott_0050